Grateful - Reisverslag uit Pori, Finland van Dorlin Bergh - WaarBenJij.nu Grateful - Reisverslag uit Pori, Finland van Dorlin Bergh - WaarBenJij.nu

Grateful

Door: Dorlin van den Bergh

Blijf op de hoogte en volg Dorlin

20 Oktober 2015 | Finland, Pori

Hoi allemaal,

Hier weer een verslag van de afgelopen weken. Alweer over de helft van dit geweldige avontuur. Tot oktober kon ik me prima redden zonder winterjas, maar in het begin van deze maand ben ik toch maar mijn winterjas aan gaan trekken. ’s Nachts vroor het zo’n 7 graden en overdag bleef het rond het vriespunt. Dit was even een week tussendoor wat kouder. Woensdag 7 oktober ben ik ’s avonds voor het eerst hier naar de basketbaltraining geweest. Erg leuk om weer te doen. Ze spraken weinig Engels, maar ze deden hun best en ik paste prima in de groep. Na de training rond half tien naar huis gefietst en bleek er mega veel noorderlicht aan de lucht te zijn. Snel mijn fiets bij het appartement neergezet en met de hele exchange groep meegelopen op zoek naar een donkere open plek om het nog beter te kunnen zien. Het was overal…. Heel gaaf!! En echt uitzonderlijk om hier in het zuiden zo te zien. Ik zou eigenlijk Skypen met Alex, want die was jarig, maar dat is toch maar even opgeschoven. Die avond erna zou het weer zo worden, maar die avond was er niets van het noorderlicht te zien, dus we kunnen lang niet altijd uitgaan van de voorspellingen.

Datzelfde weekend hadden we op zondag het Thanksgiving Dinner met alle fysiotherapie studenten op deze hogeschool. De Canadezen die hier studeren hebben dat hier georganiseerd en het was dan ook zeker gezellig. En leuk om zoiets een keer mee te maken, aangezien wij dat in Nederland totaal niet vieren.

Woensdag 14 oktober was dan het Internationale Café op school. Hiervan was het idee dat ieder apart land dat hier was iets maakte qua eten dat typisch van dat land is. Dus wij met z’n drieën hebben die avond daarvoor appelflappen gebakken. We dachten er veel te veel te hebben aan 80 hele appelflappen. Zeker als we die voor het café in wat kleinere stukjes zouden snijden, maar niets was minder waar…. Ze waren binnen een paar uur alle 80 op. Mensen kwamen terug voor een tweede en derde keer, want het was zóóóó lekker.

De volgende dag zijn papa en mama naar Helsinki gevlogen om daar eerst anderhalve dag te zijn. En zaterdagochtend heb ik me dan bij hun aangesloten. Dus… zaterdagochtend vroeg naar Helsinki met de bus om me daar pap en mam weer te ontmoeten. Eerst uitgebreid geknuffeld en een bakje koffie/thee gedronken. In de middag zijn we naar de “Rock Church” en het “Sibelius” monument geweest om zo toch nog iets van Helsinki te laten zien. Daarna lekker even shoppen in Helsinki en aan het eind van de middag naar Tampere gereden en daar ’s avond ook lekker uit gegeten. Eenmaal in het hotel gesetteld, bleek er naast het bed een blikopener aan de muur vastgemaakt te zijn. Één keer raden wat Finnen hier dus gewend zijn te doen als ze wakker worden…. Dit hebben we toch maar niet uitgeprobeerd, maar ’s avonds is een biertje wel lekker. Diezelfde avond heb ik ook eindelijk mijn goede camera gekregen, die net voordat ik naar Finland ging, kapot ging.

Zondagochtend hebben we na een lekker ontbijtje besloten om die dag de meren rondom Tampere te gaan bezichtigen aangezien het weer prachtig was. Eerst naar de “Haralanharju Tower” in Kangsala (dichtbij Tampere). Het duurde maar zo’n 20 minuten om daar te komen, maar we zijn lekker overal gestopt waar we weer een mooi uitzicht hadden. Op de terugweg naar Tampere nog even ergens wat gedronken en gegeten en verder gereden naar het “Pyynikki Park” met ook een uitzichttoren en de dag afgesloten in het “Hatanpää Arboretum” in Tampere.

Gisterochtend zijn we na het ontbijt naar twee kerken geweest in Tampere. Eerst naar de “Aleksanterin Kirkko”, maar die bleek nog gesloten dus zijn we eerst naar de andere kerk gereden: “Tuomio Kirkko”. Deze kerk ziet er van buiten echt uit als een kasteel. De “Aleksanterin Kirkko” heeft meer een Russische uitstraling. We zijn niet te lang blijven hangen bij de kerken, want we wilden aan het begin van de middag ook nog doorrijden naar Pori om daar mijn appartement even te bezichtigen, wat spullen over te huizen en vervolgens ook nog wat van Pori te zien. Na het in- en uitpakken van de spullen zijn we naar “Yyteri Beach” gereden waar we even hebben kunnen genieten van het uitzicht en het lekkere weer. Om de laatste avond leuk af te sluiten zijn we uit wezen eten bij een Mexicaans restaurant (Pancho Villa) hier in Pori. Na een heerlijke maaltijd zijn we daarna terug gereden naar Tampere om daar de laatste nacht te verblijven en de volgende ochtend (vanochtend dus) nog samen te kunnen genieten van een lekker ontbijt. Na het ontbijt ben ik naar het busstation van Tampere gebracht om vervolgens na het afscheid weer naar Pori te reizen. Papa en mama zijn daarna naar Helsinki gereden om daar vervolgens om 15.55 uur weer terug te vliegen naar Amsterdam. Het waren een paar leuke en gezellige dagen. Pap en mam, dankjewel hiervoor! En het duurt nog een kleine twee maandjes, maar dan zie ik jullie weer in Nederland!

En uiteraard tussen alle leuke dingen in ook gewoon naar school en examens gemaakt. Tot nu toe alles gehaald en de Finse cursus afgelopen week ook afgerond! Deze week een rustige week en er dan nog even tegenaan.

Tot snel!!

• 20 Oktober 2015 - 21:19

Antwan En Karin:

Jeetje Dorlin, wat maak je toch veel mee, leuk om te lezen! Fijn dat je het zo naar je zin gehad hebt met je ouders, heerlijk even genieten samen met hen. En dan ook nog je cursus Fins afronden, goed hoor! Nog veel plezier in Finland en geniet, want voor je het weet is het alweer voorbij.
    Gr. Antwan en Karin

• 20 Oktober 2015 - 21:42

Dorlin Van Den Bergh:

Dank jullie wel. En inderdaad, het gaat ongelofelijk snel allemaal.

• 20 Oktober 2015 - 23:52

Ad En Riky:

Hallo Dorlin,
    Wat fijn om te lezen dat het nog goed gaat en na zoveel weken je ouders daar hebt ontmoet en vanalles hebt laten zien.
    Heb je daar ook een soort herfstvakantie zoals hier?
    Succes met de studie en ga nog veel leuke dingen doen!
    Groetjes van ons

• 21 Oktober 2015 - 08:36

Dorlin Van Den Bergh:

Hallo Ad en Riky,
    Deze week zou hier eigenlijk herfstvakantie zijn en de meesten zijn dan ook vrij, maar ik heb twee middagen les. En begin van volgende week zijn een aantal deadlines, dus moet toch nog even aan de slag. Desalniettemin is het wel even lekker om zo weinig les te hebben. Na 6 november ben ik zo goed als helemaal vrij. Nog één praktijkexamen daarna, maar in principe ben ik dan vrij. Wil graag gebruik gaan maken van die tijd om Turku nog te zien. En als Alex komt gaan we misschien samen ook nog naar Estland en dan in december sowieso nog naar Lapland!! :)
    Groetjes

• 21 Oktober 2015 - 13:13

Tonny:

Hallo lieve meid,
    We hebben enorm genoten van ons bezoek aan jou in Finland. Je hebt je uiterste best gedaan om super mooi herfstweer te regelen en dat was ook gelukt. Helsinki is een leuke stad, Tampere heeft als stad niet veel te bieden en Pori is leuk omdat jij daar woont en ons alles hebt laten zien. De meren om Tampere heen zijn echt geweldig. Het was erg leuk om dat samen met jou te ontdekken. Je hebt leuke invulling van de dagen geregeld. Maar zoals gezegd: vooral fijn om het samen met jou te kunnen bekijken!
    Nu nog een maandje hard werken aan school (en natuurlijk alle andere dingen die je doet), dan nog wat leuke tripjes en lekker voor kerst weer naar huis. Tot die tijd spreken we elkaar nog via Whatsapp en via Skype. Hele dikke kus, mama

• 21 Oktober 2015 - 20:43

Frank:

Hoi Dorlin,
    Gisteren een drukke, maar vlotte reisdag terug gehad. We hebben een super leuke tijd gehad samen. Fijn om je zo weer eens in het echt te ontmoeten en te zien dat je lekker in je vel zit. Whatsapp en Skype is dan toch anders. Bedankt voor al het moois dat je ons hebt laten zien, en wat nog beter uitkwam met het geweldig zonnige weer. We hadden het niet beter kunnen treffen. Succes met het afronden van de laatste fase en blijf vooral genieten.
    Papa.

Ps: de honden hebben ook een prima vakantie gehad. De uitjes die zij gemaakt hebben, hebben blijkbaar veel indruk gemaakt en energie gekost. Ze waren vandaag maar moeilijk vooruit te branden.

• 21 Oktober 2015 - 21:26

Ad En Riky:

Kan de foto's altijd moeilijk openen maar nu lukte het.
    Hele mooie foto's, mooi landschap en leuk met je pa en ma, leuke herinnering!
    Toi toi verder.