Fantastische ervaring ten einde - Reisverslag uit Ylläsjärvi, Finland van Dorlin Bergh - WaarBenJij.nu Fantastische ervaring ten einde - Reisverslag uit Ylläsjärvi, Finland van Dorlin Bergh - WaarBenJij.nu

Fantastische ervaring ten einde

Door: Dorlin van den Bergh

Blijf op de hoogte en volg Dorlin

10 December 2015 | Finland, Ylläsjärvi

Hallo allemaal,

Dan is het nu toch zover… er komt een eind aan dit prachtige avontuur in Finland en ik heb oprecht veel genoten. En dan ook Lapland nog als perfecte afsluiting. Vorige week woensdag vertrokken we in de middag naar het busstation om zo via Tampere en Vaasa naar uiteindelijk Ylläs te gaan waar we de volgende dag rond drie uur aankwamen. Die donderdag hebben we om 11.00 uur een tussenstop gemaakt in Rovaniemi om daar The Santa Claus Village te bezoeken en uiteraard met de Kerstman op de foto te gaan. Om half vijf kwamen we dan daadwerkelijk aan bij onze cottages. Al pikdonker, want om half drie start het in Lapland al met donker worden. Je ritme klopt totaal niet meer, doordat je het gevoel hebt 5 uur dag te hebben per dag. We zaten met 15 mensen in ons huisje en was voorzien van een sauna. Eerst met zijn allen wat gegeten en daarna in twee groepen in de sauna afwisselend met het rollen in de sneeuw (de ultieme Lapland ervaring!). En alsof dit nog niet koud genoeg was zijn we daarna een stapje verder gegaan door de sauna af te wisselen met het ijswater (in een meer een cirkel gezaagd uit het ijs waar je jezelf even onder dompelt). Gek genoeg voelde -7 buiten in bikini na een sauna totaal niet koud aan. Het water daarentegen wel!! Het was dan wel heel koud, maar zeker een geweldige ervaring!!

De volgende dag zijn we begonnen met de Husky farm waar we in groepjes van 2, 3 of 4 per slee getrokken zouden worden door de husky’s. De omgeving valt niet eens te omschrijven, zo mooi!! Ben hier echt verliefd op geworden. Daarna nog even knuffelen met de husky’s en dan terug naar de cottage om voor te bereiden op de sneeuwscooters. Ja ja… een vrij druk programma. Dit gebeurde uiteraard in het donker vanwege de rare dagverdeling. Ik heb een halfuur op de sneeuwscooter gereden en moet zeggen… erg gaaf om te doen, maar een stuk moeilijker dan ik dacht. Het sturen is erg zwaar en de bomen staan gelijk naast het pad, dus erg hard durfde ik niet te gaan. Dan gaat mijn voorkeur toch uit naar het husky rijden. Allemaal vrij moe van die dag, maar toch besloten om naar een bar te gaan bij de skipistes. Hier hebben we een paar uur karaoke kunnen doen. Typisch Fins en werkelijk iedereen doet het hier (en niet omdat ze allemaal zo goed kunnen zingen!). Vooral erg gezellig om dit met de hele groep te doen. Wat later op de avond weer heel veel geluk, want het noorderlicht was te zien en daarbij heb ik voor het eerst een vallende ster gezien. Het noorderlicht was weliswaar niet erg spectaculair, maar toch leuk om het nog eens te zien.

De laatste dag in Lapland de hele dag kunnen skiën. Erg raar als je Oostenrijk gewend bent met alle bergen en dan nu skiën in het grootste ski-resort van Lapland waar het 600 meter hoog is en om de ‘heuvel’ heen is het allemaal vlak. Hier krijg je wel een prachtig uitzicht van! Met maar een paar verschillende pistes en de gesloten liften door het slechte weer hadden we het aan het eind van de dag ook wel weer gezien, maar erg leuk om in Lapland gedaan te hebben. Nu weer op naar Oostenrijk :)

Zondagochtend vertrokken we dan weer terug naar Pori. En het blijft nog een stukje Lapland dus Rendieren op de openbare weg. Ook dat nog!! Gaaf om te zien, maar die wil je niet op je motorkap hebben. Maandagochtend kwamen we dan pas weer aan in Pori. Helemaal gesloopt en totaal het dagritme kwijt, maar het was het allemaal waard. Lapland zou ik zo weer terug gaan!!

Gisteravond met alle exchange studenten nog een kerstdiner gehad en vervolgens met z’n allen uit geweest voor de allerlaatste keer. We zijn zelfs ons appartement uit gezet voor de eerste (en gelijk de laatste) keer, omdat we te laat te luidruchtig waren, oeps… Ondanks het laat in bed liggen, toch redelijk bijtijds opgestaan om alles schoon te maken. En dan morgen om zes uur in de ochtend vertrek ik dan toch echt naar huis. Wat ben ik blij dat ik dit heb gedaan en mee heb mogen maken allemaal!! Deze herinneringen zullen me altijd bij blijven!!

Ik zie jullie snel in Nederland!! Doei!!

• 10 December 2015 - 18:46

Antwan En Karin:

Hoi Dorlin,
    Zo begin je aan een prachtig avontuur en zo is het (helaas) alweer afgelopen. We hebben genoten van je reisverslagen, je foto's maar vooral van je enthousiasme voor al het moois dat je beleefd hebt.
    Lapland was zo te lezen een mooie afsluiting van een bijzondere tijd.
    Wij wensen je een goede terugreis en we zien je wel weer een keer in Uden.
    Antwan en Karin

• 11 December 2015 - 06:17

Dorlin Van Den Bergh:

Hoi Antwan en Karin,
    Dankjewel dat jullie me al die tijd hebben gevolgd! Lapland was inderdaad een prachtige afsluiting. Momenteel ben ik onderweg naar Helsinki. Ik zie jullie weer in Nederland!
    Dorlin

• 11 December 2015 - 09:06

Ad En Riky:

Nou Dorlin wat een mooie afsluiting Lapland.
    Nu is het avontuur Finland voorbij. Leuk om te lezen dat het de moeite waard was .Wij hebben ook genoten van al je verhalen en avonturen.
    Tot ziens in Uden! Xx

• 11 December 2015 - 12:55

Tonny:

Dat is weer een heel leuk verslag! Fijn dat je zoveel verschillende dingen gedaan hebt en enorm genoten.
    Ik ben blij dat je vandaag weer thuis komt. Tot vanavond.