Genoten van een paar dagen Luzern - Reisverslag uit Luzern, Zwitserland van Dorlin Bergh - WaarBenJij.nu Genoten van een paar dagen Luzern - Reisverslag uit Luzern, Zwitserland van Dorlin Bergh - WaarBenJij.nu

Genoten van een paar dagen Luzern

Door: Dorlin van den Bergh

Blijf op de hoogte en volg Dorlin

13 April 2017 | Zwitserland, Luzern

Hoi allemaal,

Hier even een korte update over hoe het hier gaat en wat ik allemaal meemaak. Afgelopen zaterdag ben ik dan ’s ochtends naar Luzern gereden om daar vervolgens twee dagen te blijven. De weg naar Luzern was niet alleen maar snelweg, dit maakt dat het iets langer duurde, maar ik kwam wel langs prachtige uitzichten. Van tevoren had ik al even gekeken waar ik het beste kon parkeren in verband met de kosten. Ze durven hier namelijk zomaar €50 te vragen voor een dagje parkeren dus wel even de moeite waard om een goedkopere plek op te zoeken. Wel iets verder van het centrum af, maar nog prima op loopafstand. Ik ben maar gewoon richting het centrum gelopen en zo gekeken waar ik allemaal terecht zou komen. Tegen het middaguur had ik al flink wat kilometers in de benen en had ik de meeste bezienswaardigheden al wel gezien. Zo ook de Musegg-muur waarbij je een prachtig uitzicht hebt over de gehele stad inclusief het Vierwoudstrekenmeer. En zeker met dat mooie weer was dit geen straf. ’s Middags ben ik dan even door de winkelstraten gelopen en ben ik bij een paar souvenirwinkeltjes naar binnen gegaan. In Luzern zijn ze uiteraard gewend dat er veel toeristen langskomen dus ze beginnen een gesprek standaard in het Engels. Dus om te kijken hoe ze reageerden heb ik eerst in het Engels gereageerd en vervolgens ben ik in het Duits verder gegaan. Je had de gezichten moeten zien… dat hadden ze niet zien aankomen. Maar wel leuk, want zo ben ik even aan de praat geraakt en kom je weer plekken in Luzern te weten die de moeite waard zijn om even te zien, maar niet worden aangegeven als toeristische plekken.

Aan het eind van de middag ben ik dan naar mijn overnachtingsplek midden in het centrum gegaan bij iemand thuis. Daar even kennis gemaakt met de eigenaresse en daarna nog even terug de stad in gegaan om het zo ook even te zien bij avond. Maar toch erg uitgeput van het rondstruinen de hele dag ben ik niet al te laat weer terug gegaan om een goede nacht te slapen en de volgende dag weer alle energie te hebben.

Zondag ben ik ’s ochtends naar de Rigi berg gegaan (dal van Vitznau op 440m). Daar ben ik met de tandradbaan helemaal naar de top gegaan (1800m hoog). En ik dacht nog… het is een normaal weekend zonder feestdagen of vakantie dus zo druk zal het niet zijn. Nou… dat had ik toch verkeerd ingeschat. Maar goed, de regio is ongelofelijk groot dus genoeg plek om elkaar niet in de weg te lopen. Eenmaal boven even genoten van het uitzicht en daarna maar begonnen aan de verschillende wandelroutes. Eerst de ene kant van de berg naar beneden gelopen tot ongeveer halverwege naar het dal. Daar was dan weer een kabelbaan naar Weggis dus om dat ook meegemaakt te hebben, heb ik die een keer naar beneden en naar boven genomen. Eenmaal boven weer de tandradbaan genomen om weer richting top te gaan en zo ook de andere kant van de berg te gaan bewandelen. En richting dal lopen wil niet zeggen dat je alleen maar daalt. Er zitten ook weer enorme stukken stijging in en dat hebben mijn beentjes wel geweten na ook al een dag in Luzern te hebben gelopen. Aan het eind van de middag dacht ik toch nog even een avontuur mee te gaan maken. Ik besloot nog een route te lopen die 40 minuten zou duren, maar de tandradbaan die daar weer naar boven zou gaan zou in 45 minuten vertrekken en dat was de laatste. Zou ik die niet halen… dan zou ik alle hoogtemeters weer naar boven moeten lopen en de laatste tandradbaan aan de andere kant zou ik dan ook weer missen wat wilde zeggen dat ik dan die 1400 meter naar beneden zou moeten lopen in de avond. Maar ja… is ook wel leuk om zo’n gok maar gewoon te nemen, dus ik ben begonnen aan de route. Uiteindelijk met mijn tempo van lopen was ik uiteindelijk nog 20 minuten te vroeg, maar had in ieder geval de laatste naar boven en kon daarna dus weer naar de auto toe.

Eenmaal weer in het dal ben ik weer naar huis gereden met de zonsondergang in mijn achteruitkijkspiegel. Ook geen straf om zo auto te rijden. Luzern en de Rigi berg waren in ieder geval prachtig en zeker voor herhaling vatbaar. Vrijwel de hele dag in de zon gelopen, maar door de wind niet echt gevoeld dat ik was verbrand. Het leek vrij erg, maar ben ondertussen mooi bruin geworden. En door het vele hellingen lopen veel wrijving gehad in mijn schoenen en dus vol met blaren, maar dat hoort er dan maar bij. :)

Afgelopen week weer verder gegaan op mijn stage en ben ondertussen al op de helft. Tien weken zijn alweer voorbij en heb vandaag dan ook mijn evaluatie gehad over de afgelopen tien weken met als resultaat een 8 en een hoop complimenten. Dus ik kan weer vol positieve energie verder gaan met de komende tien weken.

Morgen vertrek ik dan weer voor een paar dagen. Ik ga in ieder geval naar Bern en Thun, maar ik laat het even van het weer afhangen of ik er nog een dag aan vastplak om ook Freiburg of Interlaken te bezoeken want vooralsnog wordt er een hoop regen voorspeld. Dan zie ik nog wel hoe ik aan een slaapplek kom voor die tweede nacht. Dus ik ga snel nog even inpakken en dan slapen.

Tot snel weer en fijne paasdagen!!

  • 13 April 2017 - 23:52

    Tonny:

    Hey lieverd,
    Weer een mooie belevenis.
    En inderdaad je bent al op de helft. Gelukkig bijna weer thuis. Ik mis je wel hoor!
    Veel plezier komend weekend met hopelijk beter dan is voorspeld.
    Fijne Paasdagen en een hele dikke knuffel van mij.

  • 15 April 2017 - 15:22

    Sandra:

    Mooie plaatjes weer, zowel van de stad als van de omgeving. Geen straf om daar een paar dagen te vertoeven. Veel plezier ook op je volgende trip!

  • 16 April 2017 - 10:11

    Papa:

    Hoi Dorlin,
    Leuk verhaal en zeker mooie plaatjes. Jaloersmakend. We komen binnenkort. Tot gauw.

  • 16 April 2017 - 19:14

    Bert En Marie-José:

    Hallo Dorlin fijn dat je het zo naar je zin hebt wij zijn wel een beetje jaloers dat jij deze mooie plekken kunt bewonderen. Wij horen dat binnenkort je ouders weer overkomen. Veel plezier en succes. Wens je ouders ook veel plezier.
    Groet Bert en Marie-José

  • 17 April 2017 - 15:42

    Dorlin Van Den Bergh:

    Dank jullie wel allemaal! Ik vind het ook fantastisch.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorlin

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 1113
Totaal aantal bezoekers 31485

Voorgaande reizen:

01 Februari 2017 - 07 Juli 2017

Zwitserland

13 Augustus 2015 - 11 December 2015

Finland

Landen bezocht: