Aankomst en eerste vakantiedag Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Dorlin Bergh - WaarBenJij.nu Aankomst en eerste vakantiedag Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Dorlin Bergh - WaarBenJij.nu

Aankomst en eerste vakantiedag Helsinki

Blijf op de hoogte en volg Dorlin

14 Augustus 2015 | Finland, Helsinki

Gisteren ben ik samen met Elles dan toch echt vertrokken naar Finland. Om 9.00 uur ontmoetten we elkaar op het vliegveld van Amsterdam voor de ‘drop off’ balie. Daar ging helaas het eerste al mis. Haast alle koffers vielen zwaarder uit dan thuis en ze mochten zo niet mee. Dus wij de koffers open en wat dingen weer mee terug naar huis gegeven. Uiteindelijk dus toch mogen doorlopen. Om 11.00 uur vertrok ons eerste vliegtuig naar Stockholm (Zweden). Daar kwamen we om 13.05 aan en hadden we zo’n anderhalf uur tussentijd tot het volgende vliegtuig naar Helsinki (Finland). Na een korte vlucht rond half vijf (Finse tijd) aangekomen op het vliegveld van Helsinki. Gelukkig waren de koffers ook goed overgeplaatst naar het juiste vliegtuig. Met wat hulp de juiste bus kunnen nemen naar Helsinki centrum. Eenmaal daar aangekomen op het Centraal Station moesten we nog met al onze koffers de juiste hostel vinden ergens in de stad. Na een half uur door de stad slepen met de koffers is het mede dankzij de navigatie gelukt de hostel te vinden. Rond half zeven vrij uitgeteld in de hostel toch maar een rugzak bij elkaar gepakt en op zoek gegaan naar een snelle hap. Dit viel nog niet mee. We zagen dat er vrij dichtbij een internationale markt gaande was en zijn daar op zoek gegaan. Eenmaal voor in de rij: ‘sold out’…. Helaas….Rond half negen uiteindelijk toch nog klaar met eten. Nog even kort door de stad gelopen en daarna terug naar de hostel om lekker te gaan slapen.

Vanochtend na heerlijk geslapen te hebben rond negen uur de hostel verlaten en een ontbijtje gescoord. Daarna op eigen tempo een ‘sight seeing’ tour gemaakt door Helsinki. Als eerste zijn we naar de ‘Kamppi Kapel’ gegaan (Kamppi is het stadsdeel van Helsinki waarin wij deze dagen verblijven). Uiteraard foto’s gemaakt en zelfs ik voel me dan heel klein. Binnen is het ontzettend stil en eenvoudig, maar toch modern ingericht. Vervolgens zijn we naar de ‘Rock Church / Temppeliaukio Church’ gegaan. Deze kerk is voor een groot deel gemaakt van rotsen. Erg bijzonder!! Daarna zijn we doorgelopen naar het Sibelius Park in Taka-Töölö waarbij we onderweg een mooie kleine haven tegen kwamen. In het park het ‘Sibelius Monument’ bezichtigd en wederom voel ik me klein. Dit is een moment volledig gemaakt van stalen buizen. En onderweg uiteraard van nog veel meer mooie uitzichten mogen genieten.
Hierna doorgelopen naar het Olympische Stadion die we alleen van buiten hebben bekeken. Na even op een terrasje te hebben genoten van het lekkere weer (zelfs een beetje verbrand) en een drankje hebben we onze route vervolgd langs het meer ‘Töölönlahti’. Met enigszins vermoeide benen en voeten toch nog naar de Cathedraal van Helsinki. De botanische tuin in de buurt was helaas gesloten.
Nadat we de Internationale markt nog hebben bezocht zijn we met volledig vermoeide benen toch maar terug gegaan naar de hostel om even te chillen en het verslag te schrijven.

Vanavond nog ergens eten en dan hebben we voor morgen in de planning zitten om naar ‘Suomenlinna’ te gaan. Dit is een zee fjord. Hier horen jullie nog over….

• 14 Augustus 2015 - 21:43

Ad En Riky:

Hoi Dorlin het begin is gemaakt.
    Al van alles in de hoofdstad gezien en beleefd, mooie stad.
    Leuk om dit allemaal te lezen tot het volgende bericht.
    Groetjes!!

• 15 Augustus 2015 - 20:36

Tonny:

Hoi meid, leuk verslag heb je gemaakt.
    Die vier dagen in Helsinki heb je helemaal niet nodig om alles te bekijken als ik zie in wat voor tempo je gaat. Vergeet niet te genieten!!!!
    Ben heel benieuwd naar ontmoetingen met interessante mensen daar en hoe je het allemaal vindt.
    Dikke kus, en zoals gezegd: geniet ervan!!

• 16 Augustus 2015 - 00:16

Wilma:

Veel plezier Dorlin, en geniet!