Nog even genieten... - Reisverslag uit Vaala, Finland van Dorlin Bergh - WaarBenJij.nu Nog even genieten... - Reisverslag uit Vaala, Finland van Dorlin Bergh - WaarBenJij.nu

Nog even genieten...

Door: Dorlin van den Bergh

Blijf op de hoogte en volg Dorlin

13 November 2015 | Finland, Vaala

Daar ben ik weer… Al even geleden…

Alles gaat nog steeds z’n gangetje. 27 oktober heb ik dan samen met Alex dan toch eindelijk onze gezamenlijke trip gepland. Hij komt 18 november naar Helsinki waar we samen 3 nachten dagen zullen verblijven. Vervolgens zullen we de boot pakken naar Tallinn (Estland) om daar ook nog 2 nachten te verblijven. Om een beetje aan te sluiten op de vlucht terug voor Alex blijven we daarna nog 1 nacht in Helsinki. Alex zal dan naar Nederland vliegen en ik zal terug gaan naar Pori waar ik diezelfde avond het kerstdiner zal hebben (ja, dat is een beetje vroeg).

31 oktober heb ik ’s avonds dan voor het eerst een ijshockey wedstrijd bijgewoond. Erg gaaf om dit mee te maken. Een stel hooligans op de tribune maakte het compleet. Helaas heeft Pori verloren, maar verpestte de sfeer totaal niet.

Eind oktober was het hier om vijf uur in de middag al pikdonker. Wel is het dit jaar in Finland uitzonderlijk warm. Gemiddeld zo’n 10 graden warmer dan normaal. Dit geeft ons de gelegenheid om in de avond ook nog iets te doen buiten. 3 november zijn we daarom met een aantal naar het bos gegaan waar we een kampvuur hebben gemaakt.

Aan deze vier maanden buitenland ervaring zitten een hoop voordelen, maar helaas heb ik hierdoor wel op 5 november de 50ste verjaardag gemist van mama. Als verrassing ben ik er wel bij geweest via de Skype op de dag zelf. ’s Ochtends zingen via de Skype en vervolgens met z’n vieren ontbijten. En die zondag heb ik door het reizen ook het feest gemist, maar als ik terug ben in Nederland doen we het nog wel eens klein over.

Die vrijdag 6 november had ik mijn laatste theorie examen (neurologie) die prima verliep. Dit was dan ook mijn laatste contactuur van mijn verblijf hier. Alleen nog één praktijkexamen. Diezelfde dag hebben we met vijf personen (Juan, Muriel, Lesly, Elles en ik) een auto gehuurd voor de komende drie dagen om een nationaal park te bezoeken. Die vrijdag gebruik gemaakt van de auto om nog een keer naar Yyteri Beach te gaan en vervolgens naar de grote Prisma supermarkt te gaan om inkopen te doen voor het weekend. Zaterdagochtend om half vijf zijn we dan vertrokken richting Oulu naar het Rokua National Park. Zo’n 7 uur rijden enkele reis, dus een flinke trip voor de boeg. Onderweg uiteraard een hoop plezier met zijn allen en vooral dankzij de muziek: namelijk 40 nummers voor de hele rit. Eenmaal aangekomen de rugzakken dragen en op zoek naar de gratis ‘cottage’ in het park. Ondanks dat het ver rijden was, was het park echt de moeite waard en anders dan in het zuiden van Finland. Uiteindelijk hebben we in een ander huisje geslapen, waar we met vijven rondom de open haard konden gaan zitten/liggen. Lekker warm… Juan had zijn gitaar meegenomen voor wat sfeer. De volgende dag een beetje bijtijds weer opstaan om nog even te kunnen hiken en dan weer de 7 uur terug naar Pori. Uiteindelijk hebben we 1156 km gereden. En iedereen had een rijbewijs, dus afwisselen was geen probleem. Zondagavond de auto om 22.00 uur weer ingeleverd en met de fiets weer terug naar huis. MAAR… één probleem… mijn band was lek en het was zo’n 45 minuten lopen naar huis. Dan ’s avonds maar een hardlooprondje maken en iets later thuis zijn. Daarna vrij snel naar bed, want de volgende dag zou weer een nieuw avontuur beginnen. Om 9.00 uur vertrok onze bus (Elles en ik) naar Turku om daar vervolgens twee nachten te blijven slapen bij een Nederlander thuis(die inmiddels al 14 jaar in Finland woont), die we hebben leren kennen op de boot naar Stockholm. Maandag hebben we even kort Turku centrum bezocht. Naar ‘Kauppahalli’ en een mooi uitzichtpunt. Het werd slecht weer, dus de wandeling door het ‘Kurjenrahka National Park’ hebben we verzet naar de volgende dag. Toen hadden we inderdaad prachtig weer en hebben we zo’n vier uur door het park gewandeld. Alles was nog spekglad van het mindere weer, maar met voorzichtig lopen is er uiteindelijk niemand onderuit gegaan. Woensdag hebben we in Turku nog de kathedraal bezocht en vervolgens zijn we in een café gaan zitten om nog wat te eten en kletsen. Nog even snel het winkelcentrum in en dan terug met de bus naar Pori.

Gisteravond ben ik met wat klasgenoten (Rhoida, Minttu en Eglé) nog wezen uit eten in een Nepalees restaurant en zijn er lootjes getrokken voor de surprise voor kerst die wij met z’n vieren gaan doen.

Dinsdag nog mijn laatste praktijkexamen en dan echt vrij. Woensdag dan lekker met Alex wat tijd doorbrengen. Het einde is nu echt in zicht…

Liefs

• 13 November 2015 - 20:25

Antwan En Karin:

Je hebt weer een heleboel leuke dingen gedaan maar helaas ook de verjaardag van je moeder gemist. Zo gaat dat inderdaad bij een langere tijd weg zijn. Je plannen voor je laatste dagen in Finland klinken goed. Veel succes met je laatste examen en daarna veel plezier samen met Alex.

• 13 November 2015 - 21:26

Ad En Riky:

Hallo Dorlin, wat heb je toch weer veel ondernomen, het lijkt dat je steeds aan het ondernemen bent. En daarbij volg je ooknog je lessen en moet je ook nog examens doen, dit lukt ook nog allemaal. Dit betekent dat je de opleiding goed gedaan hebt en veel van Finland hebt mee gekregen.
    Succes voor dinsdag en een leuke, gezellige tijd met Alex en de weken daarna.
    Liefs, Ad en Riky

• 13 November 2015 - 21:49

Dorlin Van Den Bergh:

Dank jullie wel.

• 14 November 2015 - 09:23

Tonny:

Hey meisje,
    Druk, druk, druk. Weer veel meegemaakt en leuke verhalen te vertellen.
    Knap dat je dat allemaal doet en je studie er niet onder lijdt.
    Nu nog een heerlijk weekje met Alex en in december nog naar Lapland.
    Dan ben je met kerst weer lekker thuis......met alle mooie verhalen.
    Dikke van mama

• 14 November 2015 - 09:40

Tonny:

Oeps....... Dikke KUS moet dat natuurlijk zijn!