De eerste maand is al voorbij!! - Reisverslag uit Pori, Finland van Dorlin Bergh - WaarBenJij.nu De eerste maand is al voorbij!! - Reisverslag uit Pori, Finland van Dorlin Bergh - WaarBenJij.nu

De eerste maand is al voorbij!!

Door: Dorlin van den Bergh

Blijf op de hoogte en volg Dorlin

13 September 2015 | Finland, Pori

Moikka!!

Dat is al weer even geleden. Ik moest even mijn ritme vinden met school, boodschappen doen, koken, wassen en ook nog leuke dingen doen. Het gaat zo ongelofelijk snel allemaal: ik ben nu al een maand in Finland. Het voelt als een week terug dat ik uit Nederland vertrok en nu zit ik hier al volledig in het schoolritme met tentamens en al.

Ik heb nu drie weken school gehad, waarvan twee ook echt de inhoudelijke vakken. En ik moet zeggen…. Wennen is het zeker! Ik dacht in eerste instantie dat het vrij hetzelfde was als in Nederland, maar er zijn toch wel degelijk verschillen. En daarnaast is het hier uiteraard allemaal in het Engels. Dit vormt voor mij geen probleem, maar voor sommige docenten wel. Het niveau van Engels van de docenten verschilt enorm van gebrekkig een paar woorden tot volledige goede Engelse colleges.

Ik volg hier vakken van het eerste (1), tweede (3) en derde jaar (2) plus de cursus Finse taal en cultuur. Dit omdat ze niet genoeg vakken hebben voor mij in het derde jaar om mijn punten te kunnen halen. Dit eerstejaars vak heb ik nog gekozen op basis van mijn persoonlijke interesse in kinderfysiotherapie. Een aantal vakken zijn pure herhaling, maar er zijn ook genoeg nieuwe onderwerpen voor mij hier om nog wat van te leren. Er is alleen wel een groot nadeel aan het feit dat ik nu vakken heb van alle verschillende jaren: ik heb soms drie of vier vakken tegelijk en dan is het mijn eigen probleem en moet ik zelf maar kiezen waar ik naartoe ga. Dit wil gelijk ook zeggen dat ik dus die andere vakken mis en die theorie ergens anders moet kunnen bijspijkeren.

In alle drie de klassen is ongeveer de helft Fins en de andere helft van ‘all over the world’. Leuk om zo iedereen te leren kennen en het gaat dan ook vrij soepel om met de klas te mengen. In het derde jaar is dit wat lastiger, omdat die al drie jaar een hechte groep zijn en daar kom ik niet zo makkelijk tussen. Dit komt nog wel…

Daarnaast hebben ze hier geen ‘colleges’ in collegezalen zoals wij die hebben in Nederland. Ze geven hier ieder college per klas apart en dat kan ook, want ze laten er hier maar 20 per jaar toe op de opleiding, terwijl dat in Nederland zo rond de 170 personen is. Maar ik heb het erg naar mijn zin hier in Finland en op school. Maar tot zover school….

Ik heb uiteraard ook nog andere leuke dingen gedaan hier. Zo koken we hier af en toe voor elkaar binnen de groep van exchange studenten. Afgelopen weken hebben we bijvoorbeeld tapas en fajitas gegeten bij de Spaanse studenten. En vorige week vrijdag was het de verjaardag van mijn kamergenoot Elles die we hebben gevierd met zelfgebakken frieten. Helaas konden we het niet echt Nederlands maken met frikadellen. We hebben overal gezocht, maar die verkopen ze hier echt niet. Diezelfde avond hebben we de trip naar Lapland geboekt!!! Ontzettend gaaf en heb er nu al zin in. Van 3 tot 6 december zullen we daar allerlei gave dingen gaan doen: skiën, bezoek aan Husky Farm, sauna en ijs zwemmen. Maar zover is het nog niet. Eerst nog genieten van de komende maanden en dat zal vast goed komen met al deze leuke activiteiten op de planning. Vorige week zondag heb ik namelijk ook de trip naar Tampere geboekt. Een vriendin die daar woont gaat samenwonen met haar vriend en geven een groot feest. Ik ga daarheen, zal veel nieuwe Finse mensen leren kennen, blijf daar het hele weekend slapen en zal ze me de stad laten zien. Wooooaaahhhh… zin in!! En dan nog iets… (nee, het is nog niet gedaan met de pret). Elles en ik hebben afgelopen dagen ook nog een trip naar Stockholm (Zweden) geboekt voor volgende week vrijdag tot maandagochtend. We gaan daar per boot heen en wordt ontzettend leuk. Dus genoeg leuke dingen te doen. :-)

En dat zijn natuurlijk allemaal leuke dingen om naar uit te kijken, maar hier in Pori heb ik ook genoeg leuke dingen om te doen hoor. Ik heb een aantal tennis maatjes gevonden waar we af en toe een potje mee spelen. Daarnaast heb ik contact gelegd met het dames basketbalteam van Pori, waar ik mag aansluiten het komende halve jaar. Zooooo coooool! Helaas doen ze geen wedstrijden, want daar hebben ze niet genoeg vaste spelers voor, maar ook trainen zal ik weer eens leuk vinden. En daarnaast is dit ook een mooie gelegenheid om meer nieuwe mensen te leren kennen.

Nadat we vorige week met alle Finnen het einde van de zomer hebben gevierd, is het hier ook echt snel kouder geworden. We hebben hier ’s nachts zelfs al vorst gehad. Dus het was toch al snel tevoorschijn met die warme trouwen en dit is nog niets. Gelukkig was het de laatste paar dagen weer even heerlijk weer om er lekker op uit te gaan. Gisteren had ik in de planning zitten om met een lokale Fin (van origine iemand uit Gambia) te gaan kajakken. Maar eenmaal aangekomen bij de verhuurder, bleek het gesloten vanaf ‘het einde van de zomer’. Dus ondanks de lekkere dagen nu, houdt iedereen zich stug aan die datum. Helaas, geen kajakken, maar wel gewoon een leuke middag gehad. ’s Avonds hebben we met een stuk of tien exchange studenten hamburgers gegeten in de stad (bij Blind Burger) om vervolgens een drankje te doen.

Vandaag heb ik het rustig aan gedaan. Wat boodschappen gedaan, een poging tot leren voor mijn tentamen dinsdag en vroeg in de avond zijn we met vijven (drie Nederlanders en twee uit Oostenrijk) naar Yyteri beach gegaan om daar later de zonsondergang te bewonderen, maar helaas was het vrij bewolkt.

Maar morgen weer de hele dag school, dus ik ga maar weer eens afsluiten. Tot snel….!!


Liefs, Dorlin

  • 13 September 2015 - 20:34

    Tonny:

    Wat een leuk uitgebreid verslag Dorlin.
    Zo kunnen we van grote afstand toch alles van dichtbij meemaken. Zeker samen met de berichten op whatsapp en skype.
    Xxx

  • 14 September 2015 - 20:37

    Ad En Riky:

    Hoi Dorlin, leuk om je verslag te lezen en dat je het zo naar je zin hebt daar in Finland.
    Dat je toch nog zoveel tijd hebt om leuke dingen te doen, het is naar school gaan, boodschappen doen, eten koken, studeren, sporten. Je dagen zijn goed vol, jij wil het allemaal meemaken.
    Leuk om iets van je te horen.
    Geniet er verder van, tot een volgende keer. Groetjes!!

  • 14 September 2015 - 20:52

    Han Hooijmans:

    hoi dorlin zo te lezen heb jij het wel naar je zin daar goed zo hoor en geniet er van groetjes han

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorlin

Actief sinds 13 Aug. 2015
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 31624

Voorgaande reizen:

01 Februari 2017 - 07 Juli 2017

Zwitserland

13 Augustus 2015 - 11 December 2015

Finland

Landen bezocht: